Information om personuppgiftsbehandling vid verksamhetsövergång
Den här informationen riktar sig till dig som är patient hos en av Aleris vårdverksamheter som kommer att omfattas av en verksamhetsövergång.
Generell information om hur Aleris behandlar personuppgifter finns i Aleris Integritetspolicy. När vi på den här sidan skriver "Aleris", "vi" eller "oss" avses det bolag inom Aleris-koncernen som berörs av den aktuella verksamhetsövergången.
Tidigare verksamhetsövergångar
- Aleris Geriatriska verksamhet vid Handens och Dalens sjukhus (fram tills verksamhetsövergången en del av Aleris Närsjukvård AB) övergick till Capio fr.o.m. 1 maj 2023.
- Aleris Närsjukhus Dalsland, Aleris Närsjukhus Strömstad och Aleris Närsjukhus Lysekil (fram tills verksamhetsövergången en del av Aleris Närsjukhus i Västra Götaland AB) övergick till NU-Sjukvården (del av Västra Götalandsregionen) fr.o.m. 1 november 2022.
- Aleris Rehabpraktiken Dalsland (fram tills verksamhetsövergången en del av Aleris Närsjukhus i Västra Götaland AB) övergick till NU-Sjukvården (del av Västra Götalandsregionen) fr.o.m. 1 november 2022.
- Aleris Hälsocentral Bollnäs & Voxnadalen (fram tills verksamhetsövergången en del av Aleris Sjukvård AB) övergick till Praktikertjänst AB fr.o.m. 1 juni 2022.
- Aleris BVC Bollnäs & Voxnadalen (fram tills verksamhetsövergången en del av Aleris Sjukvård AB) övergick till Praktikertjänst AB fr.o.m. 1 juni 2022.
- Aleris Rehab (fram tills verksamhetsövergången en del av Aleris Sjukvård AB) övergick till Praktikertjänst AB fr.o.m. 15 juni 2022.
- Aleris Rudans Vårdcentral (fram tills verksamhetsövergången en del av Aleris Närsjukvård AB) övergick till Praktikertjänst AB fr.o.m. 15 juni 2022.
Personuppgiftsansvar
Den vårdgivare inom Aleris-koncernen som du har eller har haft en vårdrelation med är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter (s.k. personuppgiftsansvarig). Du hittar mer information om och kontaktuppgifter till respektive vårdgivare i Aleris Integritetspolicy (avsnitt 15).
Aleris är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som sker med anledning av vård som du har fått hos Aleris vid tiden före verksamhetsövergången. Aleris kommer att fortsätta vara personuppgiftsansvarig för dessa uppgifter, även efter verksamhetsövergången. Därför är det till Aleris du ska vända dig om du t.ex. vill begära ut journalkopior som rör den vård som du eller ditt barn har fått innan verksamhetsövergången.
Om du vill begära ut journalkopior kan du vända dig till oss på Aleris, så hänvisar vi dig rätt.
Din patientjournal m.m.
För att kunna möjliggöra en trygg och patientsäker övergång till den nya vårdgivaren behöver den nya vårdgivaren ges tillgång till din patientjournal. Detta sker genom sammanhållen journalföring. Information om sammanhållen journalföring finns i Aleris Integritetspolicy (avsnitt 5).
Om du har en pågående vårdprocess hos Aleris, t.ex. om du har en inbokad tid eller om du väntar på att bli kallad, informeras den nya vårdgivaren om detta. Ändamålet med att Aleris ger den nya vårdgivaren tillgång till denna information är att den nya vårdgivaren ska kunna fortsätta ge dig en god hälso- och sjukvård.
Vilka personuppgifter kommer att göras tillgängliga för den nya vårdgivaren?
Vid verksamhetsövergång inom primärvården: Namn, personnummer och kontaktuppgifter. Gällande patienter som har en inbokad tid eller står på väntelista kommer Aleris även att tillgängliggöra uppgift om vårdorsak (dvs. hälsouppgifter).
Vid verksamhetsövergång inom specialistsjukvården: Namn, personnummer och kontaktuppgifter till patienter med en pågående vårdrelation och som exempelvis förekommer i aktuella bokningslistor, väntelistor, remissvar och provsvar (dvs. hälsouppgifter).
Rättslig grund för personuppgiftsbehandlingen
Den rättsliga grunden för behandling av patientuppgifter inom ramen för tillhandahållandet av hälso- och sjukvård finns i artikel 6.1 e GDPR (personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att kunna utföra en uppgift av allmänt intresse). Eftersom Aleris i egenskap av vårdgivare behandlar hälsouppgifter (känsliga personuppgifter) behövs särskilt lagstöd, vilket finns i artikel 9.2 h GDPR (personuppgiftsbehandlingen är nödvändig av skäl som hör samman med hälso- och sjukvård).
Aleris tillgängliggörande av personuppgifter (i förekommande fall även hälsouppgifter) för den nya vårdgivaren sker med stöd av artikel 6.1 f GDPR, dvs. Aleris har efter en intresseavvägning bedömt att tillgängliggörande av vissa personuppgifter är nödvändig för att den nya vårdgivaren ska kunna ge dig en fortsatt god och säker vård. Vi bedömer att tillgängliggörandet sker säkert och korrekt och att dina uppgifter skyddas lika säkert, och under samma lagstadgade tystnadsplikt, hos den nya vårdgivaren som de gör hos Aleris. Därmed bedöms intresset (att den nya vårdgivaren ska kunna ge dig en fortsatt god och säker vård) väga tyngre än riskerna med tillgängliggörandet av personuppgifter.
Du har rätt att invända mot vår bedömning gällande denna intresseavvägning. Om du vill göra det rekommenderas att du tar kontakt med Aleris dataskyddsombud. Se kontaktuppgifter nedan.
Mottagare av personuppgifterna
Den nya ansvarige vårdgivaren kommer att ges möjlighet att ta del av de personuppgifter som behövs för att kunna ge dig en fortsatt god och säker vård samt, gällande patienter som har en inbokad tid eller står på väntelista, ges information om aktuell vårdorsak (dvs. hälsouppgifter).
Dina rättigheter
Du har som patient eller vårdnadshavare flera rättigheter när det gäller Aleris behandling av personuppgifter. Ta gärna del av dem i Aleris Integritetspolicy (avsnitt 13).
Om du har frågor eller funderingar går det bra att ta kontakt med Aleris dataskyddsombud.
Kontaktuppgifter till Aleris dataskyddsombud
E-post: integritet@aleris.se
Telefon: 08 123 195 00 (växel)
Adress: Aleris, Dataskyddsombudet, Box 6401, 113 82 Stockholm