Svar på vanliga frågor
Hur kontaktar jag er bäst?
Hur kontaktar jag er bäst?
Du måste kontakta den mottagning ärendet gäller. Bokningar, frågor om din hälsa, receptförnyelse, din journal och synpunkter på vård hanteras av mottagningen. På mottagningens webbsida hittar du olika sätt att kontakta mottagningen, till exempel via telefon, 1177 eller appen Aleris - vård i mobilen.
Varför inte e-post?
Vi kan inte svara på e-post av hänsyn till patientsäkerheten. Tänk på att aldrig lämna några privata upplysningar som till exempel symtom eller personnummer över e-post eller sms. Vi är tvungna att radera osäkra meddelanden med personupplysningar.
Hur gör jag för att boka, boka om eller avboka en tid?
Hur gör jag för att boka, boka om eller avboka en tid?
Det är alltid den av våra mottagningar du har bokat med, eller vill boka med, som har hand om bokningen. Aleris har ingen central bokning.
- My Aleris: Vissa av våra verksamheter erbjuder av- och ombokning via tjänsten My Aleris. Om det gäller dig har du fått en länk till myaleris.se i din kallelse.
- 1177: Många mottagningar kan ta emot meddelanden om av- eller ombokning via mottagningens egna sida på 1177.
- Aleris - vård i mobilen: E-tjänster för många mottagningar finns i appen som du kan ladda ner från App Store eller på Google Play.
På mottagningens webbsida hittar du mer information.
Vad kostar besöket?
Vad kostar besöket?
Det beror på om du har en remiss, en vårdförsäkring eller om du betalar privat.
När Aleris arbetar på uppdrag av regionerna gäller respektive regions patientavgift och frikort.
Har du sökt privat vård hos oss får du ett pris av oss i samband med bokningen.
Har du en sjukvårdsförsäkring är det priset i avtalet med ditt försäkringsbolag som gäller.
Behöver jag remiss för att komma till Aleris?
Behöver jag remiss för att komma till Aleris?
Behovet av remiss beror på hur Aleris uppdrag från respektive region ser ut. I vissa fall har du också möjlighet att göra en egenanmälan. Besök mottagningens webbsida för att se vad som gäller.
Jag har frågor om min journal, hur gör jag då?
Jag har frågor om min journal, hur gör jag då?
Din journal är känslig information och du behöver identifiera dig för att vi ska kunna hjälpa dig med frågor om den. Du vänder dig direkt till mottagningen.
Om din journalfråga gäller en mottagning som inte längre finns, hanteras din fråga av ansvarig för journalarkivet.
Jag vill spärra eller öppna spärr på min journal
Jag vill spärra eller öppna spärr på min journal
Du har rätt att spärra hela eller delar av din patientjournal. Spärrad information blir endast tillgänglig för dem som du har valt ska kunna se informationen. Innan du spärrar din journal är det bra att diskutera med personalen på den eller de mottagningar du har varit på och fundera igenom konsekvenserna. Du kan när som helst begära hävning av spärr i journalen. Du vänder dig direkt till mottagningen.
Vad betyder vårdgaranti?
Vad betyder vårdgaranti?
Vårdgaranti innebär att du ska få vård inom en viss tid. När du tillsammans med vårdpersonal har beslutat att du ska komma till vårdcentralen eller få en behandling anger vårdgarantin hur länge du som längst ska behöva vänta.
Den nationella vårdgarantin innebär att du inom 90 dagar ska få komma till en specialist för bedömning och inom ytterligare 90 dagar ska du få tid för behandling.
Om du inte får vård inom 90 dagar och vill komma till en mottagning med kortare väntetider ska vårdpersonalen på den första mottagningen vägleda och aktivt hjälpa dig till en mottagning där du kan få hjälp, i eller utanför din region.
Jag behöver hjälp angående en faktura
Jag behöver hjälp angående en faktura
Fyll i formuläret och skicka in dina frågor till vår ekonomiavdelning.
Jag behöver hjälp med MyAleris
Jag behöver hjälp med MyAleris
För frågor gällande bokningar, förberedelser, mediciner eller annat ska du vända dig direkt till din mottagning.
För teknisk support eller synpunkter på tjänsten kan du höra av dig till vår administrativa reception som förmedlar din fråga vidare.
Jag vill lämna synpunkter eller klagomål
Jag vill lämna synpunkter eller klagomål
Tack för att du vill ta dig tid och berätta för oss vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre.
Upplever du att det har uppstått problem i samband med ditt besök hos oss är vi tacksamma om du kontaktar oss så snart som möjligt. Vi vill gärna ha möjlighet att reda ut vad som har hänt. Kontakta i första hand den som är chef på den enhet där du fick din vård. Du kan antingen ringa eller skicka brev.
Det finns även andra ställen du kan vända dig till med dina synpunkter, till exempel Patientnämnden och IVO (Inspektionen för vård och Omsorg).
På 1177 Vårdguiden kan du läsa mer om dina rättigheter och aktuella kontaktuppgifter till olika instanser.
Digitala kallelser och post via Kivra
Digitala kallelser och post via Kivra
Vi använder Kivra. Om du har konto i Kivra får du brev från oss där. Har du ej Kivra-konto kommer brev istället hem till din postadress. I Kivra kan du ställa in hur företag får kontakta dig via tjänsten och vilka notiser du önskar.
Prover i biobank
Prover i biobank
Som patient behöver du ofta lämna prover, till exempel blodprov eller vävnadsprov. Prover tas också vid de hälsokontroller som landstinget erbjuder. Vissa prover sparas rutinmässigt i en så kallad biobank.
Som patient får du ta ställning till hur dina prover får användas. Biobankslagen säger att du ska få information och ge ditt samtycke till att dina prover sparas och vad de får användas till.