Ett hållbart Aleris

Aleris långsiktiga mål är att skapa värde för individer och samhälle och leda vägen till morgondagens hälsa och vård. Därför genomsyras allt vi gör av ett hållbarhetsperspektiv. För att ge god vård krävs både engagerade och kunniga medarbetare och omfattande planering och uppföljning på alla områden – från medicinsk kvalitet, patientnöjdhet och säkerhet till arbetsmetoder och tillgänglighet.

Varje dag genomförs tusentals möten mellan Aleris medarbetare och patienter. Mötena utgör kärnan i vårt långsiktiga mål - att skapa värde för individer och samhälle. Vi ska bedriva en så bra verksamhet som möjligt för patienter, anhöriga, medarbetare, uppdragsgivare och samarbetspartners med utgångspunkt i våra värderingar: Ansvarsfullt, enkelt och innovativt.

Kvalitet – kärnan i hållbarhetsarbetet

Aleris är en av Skandinaviens ledande vårdgivare och erbjuder tjänster inom sjukvård och diagnostik till den offentliga vården, till försäkringspatienter och till patienter som väljer att själva betala för sin sjukvård. Aleris affärsidé är att ge möjlighet till ett bättre och friskare liv och bidra till ökad samhällsnytta genom innovativa lösningar. Genom forskning, utveckling och innovation bidrar vi till den fortsatta utvecklingen av hållbara vårdtjänster i en bransch som är i ständig utveckling. Att investera i kvalitet är också att investera i produktivitet.

Ackrediterat och certifierat ledningssystem enligt ISO-standarder

Ett ledningssystem utgör arbetssätt som säkerställer planering, genomförande, uppföljning, lärande och utveckling. Aleris har ett väl utvecklat ledningssystem som, tillsammans med Aleris verksamhetsmodell, utgör ett bra verktyg för systematisk styrning och uppföljning av verksamheten. Vi följer upp vår verksamhet fördelat på tre huvudområden:

  • Medicinsk kvalitet och service

  • Medarbetare och ledare

  • Operationell effektivitet och finansiell förmåga

Aleris granskas minst årligen av Swedac för ackrediterade verksamheter och av Qvalify för certifierade verksamheter. Vårt ledningssystem är certifierat enligt följande standarder:

  • Kvalitetsledningssystem, ISO 9001 omfattar majoriteten av Aleris verksamheter och fokuserar på att identifiera och öka patientsäkerhet och ”nytta” i våra aktiviteter/processer. Vi arbetar med patientdriven verksamhetsutveckling och ber patienterna om återkoppling på daglig basis via digitala enkäter. Ett enkätverktyg ger varje verksamhet återkoppling både på vecko- och månadsbasis.

  • Miljöledningssystem, ISO 14001 omfattar majoriteten av Aleris verksamheter och fokuserar på att identifiera och minska negativ miljöpåverkan i våra aktiviteter/processer genom en högkvalitativ vård.

  • Allmänna kompetenskrav för provnings- och kalibreringslaboratorier, ISO 17025 omfattar affärsområdet Klinisk fysiologi.

Vi arbetar också enligt standard ISO 45001, ledningssystem för arbetsmiljö, utan certifiering.